loading...
خرید چیلر در تهران
tahviehoorsan بازدید : 12 شنبه 05 شهریور 1401 نظرات (0)

یکی از پر تکرارترین سوالاتی که در بین کاربران دنیای تهویه مطبوع پرسیده می شود، مزایای سیستم های وی ار اف به فن کویل ها هستش. به نظر من اگر کسی این سوال را می پرسد نشان دهنده این است که اطلاعات کافی ای در رابطه با صنعت سیستم های تهویه مطبوع ندارد. چرا که اگر از دید فنی بخوایم به این موضوع نگاه کنیم اصلا نیاز نیست محصولی را با یک محصول دیگر مقایسه کنیم. هر یک از سیستم های تهویه مطبوع به عنوان مثال وی ار اف یا هر سیستم دیگری مزایای و معایب خاص خودشان را دارند و دقیقا برای پروژه های خاص خودشان استفاده می شوند به همین دلیل اصلا نیاز نیست تا محصولات را با هم دیگر مقایسه کنیم. 

با این حال در این مقاله تصمیم داریم تا شما را با این 2 محصول آشنا کنیم و از مزایا و معایب هر دو صحبت کنیم.

مزایا سیستم های وی ار اف:

سیستم های VRF از جمله سیستم های تهویه مطبوع مدرن هستند که می توانند به طور همزمان محیط را گرم و خنک کنند. این دستگاه ها بیشتر در ساختمان های کم ارتفاع و املاک خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل این محدودیت انتخاب در این سیستم ها به عملکرد آنها مربوط می شود. سیستم های تهویه مطبوع vrf برعکس سیستم های تهویه مطبوع فن کویل دیگه از مسیر آب استفاده نمی کنند. جریان مبرد به طور مستقیم محیط را خنک یا گرم می کند. به این ترتیب که مبرد در یونیت خارجی به کمک کمپرسور و موتور الکتریکی به گردش در می آید و پس از گذر از مراحل اولیه سیکل وارد یونیت داخلی می شود.

این یونیت داخلی اواپراتور این سبک سیستم های تهویه مطبوع مانند چیلر است. مبرد با ورود به اواپراتور می تواند گرمای محیط را بپذیرد و کار خنک سازی محیط را انجام دهد. اگر می خواهید از سیستم های VRF برای خنک کننده محیط استفاده کنید، دستگاه درست مانند چرخه یخچال کار می کند. به این ترتیب مقدار معینی انرژی دریافت کرده است که با کمک گردش سیال مبرد در سیکل طراحی شده گرما را از محیط مورد نظر ما دریافت کرده و به محیط خارجی منتقل می کند. بخش مهمی از مراحل چرخه یخچال در یونیت خارجی انجام می شود. کمپرسور دستگاه وظیفه فشرده سازی و انتقال مبرد را بر عهده دارد.

مبرد سپس وارد بخش کندانسور می شود که در همان واحد بیرونی نصب شده و با استفاده از جریان هوای آزاد کار می کند. جریان هوای عبوری از کویل های گرمایش کندانسور باعث خنک شدن مبرد و کاهش دمای آن می شود. این مایع سپس از یک شیر اطمینان عبور می کند که در اثر کاهش فشار مبرد، به دلیل کاهش دمایی که اتفاق می افتد، کاملاً به حالت مایع تبدیل می شود.

سپس این گاز با کمک خط لوله مورد نظر به واحدهای داخلی فرستاده می شود و در این واحدها به دلیل اختلاف دمایی با هوای داخل اتاق، گرمای جریان هوای داخل اتاق را گرفته و به آن تبدیل می کند. دوباره بخار اشباع شده خنک شدن اتاق و مبرد به کمپرسور بازگردانده می شود.

خب این بود سیستم وی آر اف که قرار بود با آن آشنا بشویم.  این دسته از سیستم ها با توجه به تکنولوژی استفاده شده در آن ها این کمک را به ما می کنند که بتوانیم در پروژه های پیش رویی که داریم بهترین نتیجه را بگیریم و به بهترین بهره وری برسیم. شاید در محصولات کمتری این موضوع را ببینیم ولی خب وی ار اف ها با توجه به تکنولوژی استفاده شده در آن ها این مزایای را به ما می دهند که بتوانیم در هزینه ها بهینه سازی داشته باشیم.

مزایا سیستم های فن کویل:

امروزه یونیت فن کویل جزء لاینفک خانواده سیستم های تهویه مطبوع محسوب می شود و در بسیاری از منازل، آپارتمان های مسکونی و مجتمع های تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرد. کنوکتور فن از دو قسمت فن (پنکه) و کویل (مبدل حرارتی)، مدار کنترل و فیلتر تشکیل شده است. در این قسمت از فروشگاه آرتانسیم (تولید کننده داکت اسپلیت، چیلر و کنوکتور فن دار) قصد داریم شما را با کنوکتور فن دار و ویژگی های آنها آشنا کنیم. این دستگاه یک سیستم تهویه مطبوع است که می تواند به راحتی گرمایش و سرمایش ساختمان ها را تامین کند. کنوکتور فن چیست؟ کنوکتور فن نوعی مبدل حرارتی است که می تواند دمای مناسبی را برای منازل و ادارات در فصول مختلف سال فراهم کند.

نحوه کار کویل در تابستان به این صورت است که در ابتدا آب سرد تولید شده در چیلر یا مینی چیلر در داخل لوله های کویل شروع به گردش می کند. از طرفی هوای داخل اتاق توسط چند فن برقی به داخل واحد کشیده می شود و پس از عبور از فیلترها دما تغییر می کند.

در نهایت جریان هوای حاصل از کانال ها یا مستقیماً به فضای مورد نظر دمیده می شود. فن کویل در زمستان ابتدا آب گرم تولید شده در دیگ موتورخانه یا پکیج داخل آن را از طریق لوله ها منتقل می کند. بقیه مراحل درست مثل عملیات کویل در فصل تابستان است. مراکز خرید، ساختمان های مسکونی، اداری، صنعتی، تجاری، کارخانه ها، بیمارستان ها و غیره. می توانند از سیستم فن کویل استفاده کنند و تهویه مناسب همراه با انتقال حرارت مناسب در محیط مورد نظر خود داشته باشند. همانطور که از نام این دستگاه پیداست فن کویل از دو قسمت اصلی فن و کویل تشکیل شده است.

آب گرم در زمستان و آب سرد در تابستان از کلاف های مسی یا آلومینیومی آن عبور می کند. با یک فن، هوا از کویل ها عبور می کند و پس از تغییر دما از طریق شیر فن کویل به داخل دستگاه تخلیه می شود. با تزریق هوا از طریق کنوکتور فن، هوای اطراف به دمای مطلوب می رسد. پس از رسیدن به دمای مطلوب، شرایط آرامش بخشی را ایجاد می کند.

فن کویل ها به خودی خود از تجهیزات خیلی خوبی در آن ها استفاده شده است ولی خب هیچ وقت قابل مقایسه با دیگر سیستم های تهویه مطبوع نیست. چرا که در بالاتر اشاره کردم هر سیستمی از مزایا و معایب خاص خودش برخوردا است. بنابراین خیلی بفکر مقایسه این سیستم ها با یکدیگر نباشید.

مکان های استفاده امروزه فن کویل ها طرفداران زیادی را به خود جذب کرده اند و افراد بسته به محیط و نوع مصرف و همچنین شرایط ساختمان مورد نظر خود می توانند از مدل های مختلف فن کویل استفاده کنند. ساختمان هایی با تعداد زون یا بخش زیاد مجاز به استفاده از این وسایل از جمله ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری هستند.

نکته مهم این است که محیط های صنعتی برای استفاده از فن کویل مناسب نیستند، به دلیل ارتفاع زیاد و تک قسمتی محیط های صنعتی (سوله)، استفاده از این سیستم به هیچ وجه توصیه نمی شود. استخرها، باشگاه ها و سالن های ورزشی که سقف آن ها بسیار مرتفع و مساحت زیادی دارند، برای استفاده از یونیت های فن کویل مناسب نخواهند بود.

تنها نکته ای که باید به آن در این موضوع مقایسه ها توجه کنید این است که آیا این سیستمی که من به دنبال خرید آن هستم مناسب پروژه من است یا خیر ؟ اگر مناسب پروژه نیست اصلا چرا من باید با دیگر محصولات دنیای تهویه مطبوع آن را مقایسه کنم ؟ اکثر پروژه ها را می بینیم که نمی توانند بهره وری خوبی را بدست آورند چرا که اصلا محصول به خودی خود به درستی انتخاب نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 35
  • بازدید سال : 94
  • بازدید کلی : 173